Om oss
Sagene samfunnshus og innbyggersenter
Sagene samfunnshus drives av Bydel Sagene, i driftspartnerskap med Nazar café og Oslo yoga. Huset er en variert og levende møteplass for nærmiljøet, med om lag 2.800 arrangementer i året, rundt 200.000 besøk.
Vegg i vegg ligger bydelens innbyggersenter, der flere av bydelens tjenester skal være lett tilgjengelig for innbyggerne. På sikt skal innbyggersenteret også åpnes opp for frivillige grupper.
Teamet har også ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold av 22 parker og torg i bydelen, og saksbehandler også tildeling av flere tilskudd.
Historien
Sagene samfunnshus ble åpnet i 1980, og først drevet av Andelslaget Sagene Samfunnshus. Ulike organisasjoner i bydelen var medlemmer, og kunne disponere huset, mens bydelen betalte husleien.
Huset har flere rom i forskjellige størrelser, med navn knyttet til lokalhistorien.
Etter politisk vedtak fra 2000 ble det bestemt at bydelen overta driftsansvaret, for å skape en møteplass for Lokal Agenda 21-arbeid, og for å styrke samfunnshusets funksjon som møteplass for bydelens frivillige organisasjoner, borettslag, familier og enkeltpersoner. Huset drives av Bydel Sagene, og er bydelens eget møtelokale.
Sagene samfunnshus er en av de best besøkte lokale samfunnshusene i Norge.
Politisk mandat
Mandatet for å drive Sagene Samfunnshus var nedfelt i Plan for bærekraftig bydelsutvikling, og meningen er at huset skal fungere som bydelens møteplass, og styrke det lokale mangfoldet i kulturlivet. Her kan du også få miljøinformasjon, finne samarbeidspartnere, få tips og veiledning hvis du ønsker å engasjere deg i lokalmiljøet.
Det er bydelsutvalget i Bydel Sagene som er øverste politiske ledelse. Samfunnshuset skal bidra til å utvikle lokaldemokratiet, legge til rette for innbyggerinvolvering i lokale beslutningsprosesser.
Driften
Sagene samfunnshus har ca. 200.000 besøk hvert år, og det er mange som er ansvarlige for våre om lag 2.800 årlige arrangementer. Alle faste brukere med egen nøkkel til huset skal ha nødvendige kunnskaper om bygningen og rutinene for driften. Andre interesserte kan også gjerne se på våre rutiner, og komme med forslag til forbedringer!