Sagene samfunnshus

Plan for “Jungeluniverset” 3-7 år

Hver kurstime består av fem deler:

O: Oppvarming

K: Konsentrasjon

T: Tema

A: Avslutning

V: Vurdering

 O og K: Eksempler på oppvarming og konsentrasjonsøvelser jeg vil bruke:

Ulike øvelser og leker:

  • Vi leker fabrikk:

Barna sitter i en sirkel og vi finner ut hvilken fabrikk vi skal være. Barna velger ut hvilken lyd og bevegelse de vil skape i denne fabrikken. En og en lyd begynner og etterhvert eralle igang og vi har skapt en fabrikk.

  • ”Stiv heks”:

En lek med mye bevegelse, øve kondisjon og motorikk og barna må samarbeide

  • ”Katt og mus”

Barna og Marte står i sirkel. Et barn får begynne å være katt først og et barn får begynne å være mus. De får låne katte og mus – kostyme som Cometas har fått av foreldrene. Resten av barna som ikke er katt og mus står med bena fra hverandre slik at katten og musen kan krype gjennom. Marte finner på en katt og mus – sang med rim som gir rytme til leken og motiverer barna. Etter hvert finner barna ut at de heller vil stå som en tunell så kan katten og musa krype gjennom tunellen. Alle barna får prøve seg på å være katt eller mus.

  • Vi skal strekke oss etter en imaginær planke

 Barna skal  strekke seg for å holde I en usynlig/imaginær planke. Barna får prøve å se for seg at de har en planke over seg som de skal holde fast i og strekke seg etter Barna kan også tenke ut et tall mellom 1 og 10 og slå planken i to når jeg sier det tallet.

  • Kyllingdansen

En dans med mye bevegelse og fokus på høyre og venstre.

  • Hermeleken

Barna skal si navnet sitt og gjøre en bevegelse. De andre barna skal herme etter bevegelsen.

  • ”Dette er en topp, dette er en kopp”

Jeg og barna står i sirkel. Jeg har for eksempel en kopp i hånden og begynner leken. Jeg sier til barnet ved siden av at ”dette er en kopp” barnet ved siden av sier ”En hva for noe” Jeg sier igjen ”en kopp” barnet ved siden av sier ”åja” og tar imot koppen og sier det samme til barnet ved siden av. Slik fortsetter leken helt rundt.

Dette er en lek som stimulerer språket, konsentrasjonen og fantasien. Det går helt fint og bruke noe annet enn en kopp og late som det er forskjellige ting.

  • Intervju:

Barn og voksne gjør ulike bevegelser og intervjuer hverandre i bevegelsen.

  • Bevis – øvelsen:

Barna står med ryggen til og når jeg for eksempel sier: Nå skal alle være glad, skal barna snu seg og vise et glad ansikt. Jeg kan også si: Det er 17. mai, da skal alle vise hvordan ansiktet og kroppen er på 17. mai. Og jeg kan si: Nå skal alle være Apos, katt, hund m.m og alle skal vise det. Uttrykket og bevegelsen skal hele tiden være i frysstilling.

Ulike sanger med bevegelse:

”Boogie, Boogie”

”Hodet, skulder, kne og tå”

”Alle barna klapper, hopper m.m”

T: Tema:

Apos og Spike tar med barna i sin verden og sammen lærer vi om og utvikler vennskap, empati, prøve, feile, mestre og vi møter og lærer oss å forholde oss til ulike følelser i forhold til det.

A: Avslutning:

Barna skal sitte i en sirkel med lukkete øyne. Jeg tar de med på en historie, f eks  gjennom skogen, opp en bratt gammel trapp og inn en dør. Bak den døren er det et rom og i enden et vindu og der skal barna ta med seg et godt minne som de skal holde på hele veien hjem. Barna får åpne øynene og de som vill, kan fortelle til de andre hva det gode minnet var.

V: Vurdering:

Det gjøres etter hver gang. Jeg ser hva som gikk bra og ikke bra og fokuserer på at det som må bli bedre er det til neste gang.